Mikor lesz klíma minden vonaton?


2023.07.20 - Balatonica
palack víz pára

Az elmúlt napokban-hetekben újabb panaszok futottak be az émelyítően felmelegedett vonatkocsikról. Az újabb szerelvények klímával felszereltek, de a régebbieken mindössze légjavító berendezések segítenek a júliusi hőség elviselésében. Várható bármilyen javulás a közeljövőben?




A tömegközlekedési eszközökön tapasztalható klímaérzet világszerte közbeszéd tárgya. Az Egyesült Államokban például olyannyira lehűtik a metrószerelvényeket, hogy a jégkamrákat idéző állapotokhoz kevésbé hozzászokott turisták a legnagyobb hőségben is vastag pulcsikkal felszerelkezve járják a városokat. Magyarországon a fordítottja a helyzet, leginkább izzadni kényszerülünk a hosszabb vonatutakon, amelyek ráadásul rendre dugig telnek a nyári szabadságok csúcsában.

A NAPHÍRE lehozta a MÁV munkatársainak közleményét, miszerint a levegőtlen, izzasztó utazási élmény miatti bejelentések sokszor nem a klíma meghibásodásával vonnak összefüggésben. Egész pontosan arról van szó, hogy a régebbi beszerzésű, 2. generációs InterCity kocsik még nem modern klímával, hanem csak ún. légjavító berendezéssel vannak felszerelve. A vasúttársaság kocsijainak 42 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel. Ezek 35 Celsius-fokos hőmérséklet felett sajnos kevésbé tudják lehűteni a levegőt, mint a korszerűbb változatok. Ezért az elmúlt években egyre forróbb nyári hőmérséklet miatt sok utazóban alakulhat ki olyan érzés, hogy a klíma nem vagy rosszul működik. Ha biztosra akarunk menni, foglaljunk helyet az új gyártású IC+ kocsikba, amelyek kivétel nélkül hatékony klímaberendezéssel rendelkeznek.

A MÁV az elmúlt években kizárólag klímás járműveket vásárolt, de így is évekbe fog telni, amíg teljes mértékben fel tudják frissíteni a kocsiparkot. Harmadfokú hőségriadó esetén addig is ivóvizet osztanak, bár jogszabály ezt nem írja elő.

 

Forrás: naphíre, nlc.hu, Forrás: Unsplash

KAPCSOLÓDÓ

>> MEGSZŰNNEK AZ IC-PÓTJEGYEK

>> HOGYAN AJÁNLOTT HASZNÁLNI A LÉGKONDINKAT?