Van kiút a téli depiből. Érdekel merre?


2022.12.08 - Balatonica
3 nő szánon havas tájban

Nem szégyen beismerni, ha a téli időszakban csökken az energiaszintünk. Arról van szó, hogy a rövidebb nappali órák kihatnak az agyműködésre. Valakinél ez téli melankóliaként (winter blues) jelentkezik, másnál súlyosabbak a tünetek, náluk szezonális hangulatrendellenesség (SAD) léphet fel. Mitévők legyünk ilyenkor?




Ha az alábbi tünetegyüttessel küszködünk mostanában, esélyes, hogy téli depresszióba zuhantunk:

> A szomorúság érzése tartósan ránk telepszik  

> A máskülönben élvezetes tevékenységek iránt is megszűnik az örömérzet

> Váratlanul megnő az étvágyunk és az alvásigényünk

> Sok alvás után sem szűnik a fáradtság

> Belső nyugtalanság, lelassult mozdulatok és beszéd

> Koncentrációs és döntési nehézségek

> Az élet nagy kérdéseiről, az élet értelméről való merengés

 

Ha máskülönben nem tapasztaljuk ezeket a tüneteket, nyugodtan próbáljuk ki az alábbi praktikákat:

> A késztetés ellenére se igyunk sokkal több kávét vagy alkoholt, helyette együnk több könnyű, friss ételt

> Amikor csak lehet, mosolyogjunk, az ugyanúgy hat ránk és a környezetünkre, mintha napfürdőt vennénk

> Erőltessük rá magunkat a napi mozgásra, akár ködös sötétben is menjünk el sétálni lefekvés előtt

> Mindenképp szívjunk friss levegőt a lakáson kívül, álljunk ki az erkélyre, a kertbe, a teraszra időnként

> Vezessünk téli naplót, amelyben egyrészt feldogozhatjuk aktuális érzéseinket, másrészt felidézhetjük a napos emlékeket

> Mindenképp találkozzunk emberekkel, akár úgy, hogy közösségi eseményekre, kulturális programokra látogatunk el

> Vezessünk be időszakos rutinokat (tanulás, olvasás, takarítás), amik nem hagynak beletespedni az önsajnálatba

> Találjunk rá kényeztető időtöltésekre, de figyeljünk arra, hogy egészséges élvezetekkel töltődjünk újra (forró fürdő, zenehallgatás)

 

Forrás: conehealth, Fotó: Pixabay

KAPCSOLÓDÓ

>> A HÉT IDÉZETE: A BARÁTSÁG LÉNYEGÉRŐL

>> BEKÖSZÖNTÖTT A GYÓGYULÁS IDŐSZAKA