„Nálunk a vizuális világ a fesztivál szerves része”
2025.08.20 - Fekete Álmos

Augusztus 22. és 24. között harmadszor is megrendezésre kerül a Kráter Fesztivál Zalahalápon, a Haláp hegy különleges környezetében. A nyár egyik záróeseményével kapcsolatban a fesztivált megálmodó Hello Wood egyik alapítóját, Ráday Dávidot kérdeztük arról, mi teszi idén is különlegessé a fesztivált.
Több helyen említitek, hogy a Kráter egy kifejezetten Z-generációs fesztivál. Mit jelent ez számotokra a gyakorlatban, a programok, közösség és élmények terén?
A Kráter számunkra egy olyan kollaboratív tér, ahol elsősorban a Z-generáció érezheti otthon magát, amihez releváns szervező csapatokat vonunk be (pl. KamaRave, Kommenzi, NoFear), de van egy csomó program, ami szélesebb közönségnek is szól – így pl. idén lesz egy egész Tilos Rádiós blokk Tudósokkal, Dj Titusszal. Szerintünk egy fesztivál eleve nem csak a zenéről szól, hanem a közösségi élményekről, az önkifejezésről és a kreativitásról is. A programjainkat úgy állítjuk össze, hogy azok reagáljanak a fiatalok igényeire – legyen szó interaktív installációkról, vizuális művészeti élményekről, közösségi aktivitásokról vagy azokról a zenei irányzatokról, amelyek most formálják a generáció mindennapjait.
A Z-generációra jellemző, hogy vágynak az ingerekben gazdag környezetre. A Kráter Fesztivál hogyan igyekszik ezt a szükségletet kielégíteni?
A Kráter maga egy hatalmas élmény: a Haláp-hegy elhagyatott bazalt bányája önmagában is lenyűgöző látvány, amit fényinstallációkkal, épített terekkel és programokkal töltünk meg. Közben persze egy kicsit sivatag, Burning Man fless, marsbéli táj, de pont a kietlenség vs. fesztivál az izgalmas, egy placemaking projekt egy kevésbé ismert, ember által okozott tájsebben, amit ilyenkor együtt újraélesztünk. Nem egy egyszerű terep egyébként, aki feljut a hegyre már eleve különlegesnek érezheti magát. :)
Mik azok az élmények, amit más fesztivál nem tud megadni a Z-generációnak, de a Kráter igen?
A Kráter a Hello Wood által szervezett Builder Summit építész fesztivál záróbulijaként jött létre először két éve. Ekkor készült a nagyszínpad installáció, amihez hasonlót biztos nem lát máshol a fesztiválozó, de ilyen panoráma sincs sok helyen, az összes Tanúhegyet és a Balatont is lehet látni különböző pontokról. A kicsi butikfesztiválokban az a közös, hogy sokkal intimebb, barátságosabb általában, mint egy hatalmas rendezvény és a szervezők számára is inkább szerelemprojekt, mint pénzkeresés – és ez pozitívan érződik ilyenkor. Hozzáteszem nagyon nehéz helyzetben van mindenki, a költségek emelkednek, szponzorokat alig lehet találni és a vendég pénztárcája meg egyre érzékenyebb. Jó lenne, ha minél többen vennének jegyet kis rendezvényekre és ezzel támogatnák őket, mert ebben a környezetben könnyen veszik el a lelkesedés néhány milliós mínusz kitermelése után. Mi is csak úgy tudjuk lehozni a rendezvényt nullán, hogy rengetegen ingyen vagy nagyon alacsony áron dolgoznak velünk, mindezt azért, hogy a világ legszebb élményeit vihessétek haza.
A közösségi média felületeitekre és a fesztiválra egyaránt jellemző a látványos, erős vizuális világ. Úgy gondoljátok, hogy ebben kiemelkedik a Kráter más fesztiválokhoz képest?
Igen, mert nálunk a vizuális világ nem kiegészítés, hanem a fesztivál szerves része. Akkor jó egy arculat, ha szívesen hordom egy pólón, márpedig én a tavalyit folyamatosan hordom! De már az építmények és az installációk is designszemlélettel készülnek, a fény- és vetítéstechnika pedig a zenével együtt egy komplex élményt alkot. Ezért sokan nemcsak hallgatni, hanem látni is jönnek a Krátert.
A fellépők között túlsúlyban van az elektronikus zene. Ez egy tudatos irányvonal volt már a fesztivál kezdetétől számítva?
Abszolút. Az elektronikus zene az a közeg, amit szeretünk és amelyben a mostani generációk leginkább megélik a közösségi élményt és az önfeledt bulit. Persze mindig van helye kísérletezésnek és más műfajoknak is, de az elektronikus alap az első pillanattól tudatos választás volt. Ennek persze vannak anyagi okai is – élő zenekarok felléptetése nagyobb színpad, több technika, ember és pénz – viszont az élő zene egy egészen másfajta élmény, erre is iszonyatosan nagy szükség van. Emellett a feltörekvő tehetségek bemutatása is cél, igyekszünk megtalálni a jó arányt, és egyébként egy fesztivál akkor jó, ha nem csak azt kapod amit már ismersz, hanem találsz magadnak random új dolgokat is.
Mi a kulcs a fellépők kiválasztásánál? Van-e valamilyen szempont, ami miatt egy előadó „Kráter- kompatibilis” lesz?
A Kráter-kompatibilis fellépő az, aki képes közösséget teremteni a színpad és a közönség között, akinek a zenéje egyszerre modern, hiteles és izgalmas. De ha rajtunk múlna, akkor háromszor ennyien is felléphetnének, rengetegen jelentkeznek is szerencsére és nagyon fájdalmas kihagyni sokakat, rengeteg tehetséges művész van.
Idén Co Lee és az Analog Balaton is fellép, akik jelenleg a hazai zenei színtér legfelkapottabb előadói közé tartoznak. A Kráter hosszú távú célja inkább az, hogy az ország egyik legnagyobb fesztiváljává nője ki magát, vagy fontosabb számotokra a kisebb, családias hangulat megőrzése?
Az Analog Balaton a kezdetektől velünk van, kvázi rezidensek, egy különleges együttállás az elektronikus zene, koncert és a Balaton között :) Hiphop az első Kráter óta kerül be a mixbe, Co Lee és Frankó is rendkívül tehetséges és szerintünk jól színesítik a fesztivált, Дeva pedig egy igazán különleges zárása lesz a rendezvénynek. Ahhoz, hogy rentábilis legyen, ennél nagyobbra kellene nőnie a rendezvények, de itt inkább 4-5 ezer fő lenne a cél, megtartva a családiasságot. A Kráter varázsa éppen abban rejlik, hogy megőrzi a közvetlenséget és a közösségi élményt. Nem a tömegességre, hanem az intenzitásra törekszünk. Szeretnénk folyamatosan fejlődni és bővülni, de nem mindenáron – számunkra a családias, emberközeli légkör a legfontosabb.
Mennyire tudatosan kapcsoljátok össze a kreatív építkezést a zenei programokkal? Van-e célja annak, hogy az épített installációk interaktív szerepet töltsenek be a fesztiválon?
Ez a Kráter egyik alapelve. A fesztivál tereit nemcsak díszletnek szánjuk, hanem élő, interaktív elemeknek. A látogatók bejárhatják, felfedezhetik, sőt, néha alakíthatják is az installációkat. Így a zenei program és az épített környezet egy egységes, közös élménnyé válik.
Az utóbbi években több fesztivál is bezárta kapuit, részben a növekvő költségek és a változó piaci környezet miatt. A Kráter esetében mi az a pénzügyi vagy szervezési stratégia, amivel biztosítjátok, hogy hosszú távon is stabil maradjon a fesztivál?
Ahogy említettem, nagy a baj, egyelőre semmi sem biztosítja a jövőt, egyik évről a másikra, komoly energiákat beleölve csináljuk. Biztos jövő akkor lenne, ha komoly szponzor szerződéseket lehetne évekre aláírni, most semmi ilyen nincs. Egy ilyen kezdeményezés akkor működik hosszútávon, ha a közönség időben megveszi pl. a jegyeket – viszont itt is inkább az ellenkező, utolsó pillanatos tendencia erősödik, ami nagyon megnehezíti a tervezést.
A Haláp-hegy egyedi helyszín, de valószínűleg költséges infrastruktúrát igényel. Hogyan oldjátok meg, hogy a helyszín ne csak látványos, de pénzügyileg is fenntartható legyen?
Dolgozunk az ügyön, de ez jelenleg a legnehezebb, nincs még megoldva. Az idei év után azonnal el kell kezdjük a munkát, szívesen veszünk ezzel kapcsolatban bármilyen ötletet, segítséget!
A fesztivál festői helyszíne a Tanúhegyek egyike, a Haláp. Hogyan gondoskodtok a természet megóvásáról?
Ez kiemelten fontos számunkra. A Haláp-hegy számunkra nemcsak háttér, hanem érték, amit védeni szeretnénk. Szerencsére azért alapvetően ez egy bazaltkő bánya, a világ egyik legkeményebb kőzete, nehéz benne komoly kárt tenni, de természetesen mindent úgy adunk vissza, ahogy volt, erről a takarító/bontó csapatunk gondoskodik.
Milyen új élményekre, meglepetésekre számíthatnak a látogatók, ami megkülönbözteti az idei fesztivált az előző kettőtől?
Idén a vizuális világot még erősebbre tervezzük: új fényinstallációkkal, vetítésekkel. Először lesz idén kortárs tánc workshop a DO Festival jóvoltából, új helyen lesz a kemping, minden stage új vizuált kap, és sokkal több transzfer/taxi opció is van a rendezvény alatt. Ne hagyjátok ki!
Fotók: Kráter Fesztivál (Csenki Bianka, György Palkó , Hello Wood)
KAPCSOLÓDÓ
>> Co Lee is fellép az idei Kráter Fesztiválon!
>> Ettől a három zenei fesztiváltól végleg elköszönhetünk