Hová kiránduljunk egy napra? Észak és dél.

2023.03.14 - Balatonica
apa anya kislány erdőben kirándul

Hiába vonul át egy kisebb hidegfront az ország felett, végre valahára mégiscsak kitavaszodott az idő. A hét közepére betalált nemzeti ünnepen nem fogunk tudni messzire utazni, de néhány órára csak lesz időnk kimerészkedni a szabadba. Szubjektív kirándulástippek a Balaton körül az egynapos munkaszünetre: kettő északra, kettő délre.

Csobánc

A Tapolcai-medencét a barátságos tempóban megmászható tanúhegyeknek köszönhetően minden korosztálynak jó szívvel ajánljuk. Az egyik ilyen tanúhegy a kopár tetejű Csobánc, ahol egy középkori vár maradványai fogadnak a csúcson. Ha felszakadozik a holnapra jósolt sűrű felhőtakaró, talán még a Balaton-felvidék legszebbnek ítélt panorámájában is gyönyörködhetünk kicsit. Balra a Tihanyi-félszigetre sasolhatunk, jobbra a Keszthelyi-öböl tárul elénk. Miután a Csobánc lejtője véges-végig szőlőültetvényekkel van teleszórva, talán még finom borkóstolóra is futja hazafelé menet. Az autósok a Gyulakeszi melletti parkolóban tegyék le a járművet, onnan hosszabb-rövidebb körtúrák járják be a színpompás vidéket.

Vörösberény

A Balaton a könnyen hűvösödő tavaszi előszezonban a környező dombtetőkről a legszebb. A távolba nyúló víztükör feledhetetlen látványa egyfelől a régi nyarak emlékét idézi, másfelől az eljövendő nyaralások ígéretével kecsegtet. Ha a balatonalmádi riviéráról felgyalogolunk Vörösberény felé, először az Öreg-hegyről, a gerendavázas és cseréptetős Óvári messzelátónál forduljunk vissza a látványért (idáig akár biciklivel is feljöhetünk), majd a Csere-hegyről a vörös kőből rakott (egykori) Szabadság-kilátónál tartsunk pihenőt, végül a helyi fenyőből újjáépített Somlyó-hegyi kilátóból pásztázzuk végig a Bakonyt (ekkorra már Alsóörsön járunk). Jó hír, hogy korai indulással mindez egyetlen napba is belefér

Kishegy

A Dél-balatoni Borút kedvelt állomása a Balatonlellétől 3 kilométerre lévő Kishegy és környéke. Először is keressük meg az öreg gémeskútat a hegy lábánál és onnan induljunk el felfelé. Onnan tudjuk, hogy jó irányba tartunk, ha elhaladunk az útjelző Csengős-kereszt mellett. Ez az út vezet fel a műemléki védettségű Szent Donát kápolnához, ahol egyenest a szőlősgazdák védőszentjéhez imádkozhatunk a gyönyörű késő barokk faoltár előtt. Ünnepnapkor valószínűleg hiába kérjük, hogy a kedvünkért kinyissanak a környékbeli vendéglátóhelyek, mindenesetre egy próbát megér, hiszen olyan gasztronómiai csemegék találhatók itt egymás szomszédságában, mint a Majtényi présház, a Garamvári szőlőbirtok és a Korányi pincészet. Ha nincs más, sétáljunk tovább a parkerdőbe és a panorámateraszhoz, hogy legalább a friss levegőtől és a páratlan kilátástól tudjunk eltelni.

Töreki

Töreki Siófokhoz tartozó városrész (a 7-es főút 116-os kilométerkőnél kell lekanyarodni felé), a mellette futó Cinege-patak völgyét 1994-ben nyilvánították védetté. A patak kisebb tavakat duzzaszt a folyása mentén, ennek köszönhetően a hangulatos természeti táj változatos élővilággal büszkélkedhet. Mindezt a csodát egy közel 9 kilométeres, tizenkét állomásos tanösvény mutatja be, persze lehetőség van rövidebb sétákra is. Vannak, akik horgászni járnak ide, mások a rétihéjákat és partifecskéket fürkészik a madármegfigyelő toronyból. A családos túrázókat játszótér, tűzrakóhely és fedett pihenőhelyek várják. Utóbbi jól jöhet akkor is, ha netalán leszakad az ég.

Forrás: kirandulastippek.hu, Fotó: Unsplash

KAPCSOLÓDÓ

>> 3 JÁTÉKOS LABIRINTUS CSALÁDI KIRÁNDULÁSOKHOZ

>> MENJÜNK A SZABADBA KIRÁNDULÓS KÖNYVEKKEL!