3+1 történelmi siklójárat nyomában


2025.09.07 - Balatonica
santander funicular

Portugáliában nemzeti gyásznapot hirdettek a tragikus siklóbaleset következtében, és Lisszabonban egyelőre le is állították az összes szerelvényt, amíg a vizsgálat tart. A kötélvontatású (funikuláris) kisvasútak régóta a történelmi városok turisztikai vonzerejéhez tartoznak, és reméljük, ez a jövőben is így marad. Három ilyen nagymúltú (rendszeresen karbantartott!) járművet ajánlunk figyelmetekbe.




BARCELONA

A Montjuïc sikló Barcelonában található, és a Paral·lel metróállomást köti össze a Montjuïc-hegy lábával. Az 1928-ban megnyitott vonalat eredetileg a város 1929-es világkiállítására építették, így már közel egy évszázada szolgálja a közlekedést. Innen az utasok további felvonókkal és libegővel juthatnak fel a hegy tetejére, ahol a Montjuïc-erőd, a botanikus kertek, valamint a híres Olimpiai Park is található. A sikló fontos szerepet játszik abban, hogy a helyiek és a turisták viszonylag könnyen elérjék a város egyik legnépszerűbb kulturális és szabadidős központját.

 

ZÁGRÁB

A Zágrábi sikló (horvátul: Zagrebačka uspinjača) a város egyik jelképe, amely a Donji Gradot (Alsóváros) köti össze a Gornji Grad, vagyis a Felsőváros történelmi negyedével. 1890-ben nyitották meg, így több mint 130 éve működik, és érdekessége, hogy eredetileg gőzgéppel hajtották, majd 1934-ben villamosították. A mindössze 66 méteres vonalával a világ legrövidebb hivatalos városi siklójának számít, mégis nagy szeretet övezi, hiszen mindennapos közlekedési eszköz és turisztikai látványosság egyben. A kék színű kocsik a város szimbólumává váltak, és rövid utazásuk során egy kis időutazás élményét nyújtják.

 

SVÁJC

A Giessbachbahn Svájc egyik legbájosabb és legrégebbi siklója, amely 1879-ben nyílt meg az Untersee (Brienzi-tó) partján. A célja az volt, hogy a tópartról felvigye a vendégeket a híres Grandhotel Giessbachhoz, valamint a látványos, több lépcsőben lezúduló Giessbach-vízeséshez. Ez volt az első olyan európai hegyi sikló, amelyet kifejezetten turisztikai céllal építettek, és a mai napig nosztalgikus hangulatot áraszt, hiszen fa burkolatú kocsijai és hagyományos szerkezete megőrizték a 19. századi bájt. A rövid, mégis festői utazás során az utasokat egyszerre várja az alpesi táj szépsége és a múlt század elegáns fürdővárosi atmoszférája.

 

BUDAPEST

A Budavári Sikló 1870 óta köti össze a Lánchíd budai hídfőjénél fekvő Clark Ádám teret a Várheggyel. A kor mérnöki csodájának számított: a fő célja az volt, hogy megkönnyítse a hivatalnokok feljutását a budai várba, akiknek addig meredek gyalogutat kellett megtenniük nap mint nap. A II. világháborúban súlyosan megsérült, és csak 1986-ban építették újjá, az eredeti tervek alapján. Ma már nem csupán közlekedési eszköz, hanem ikonikus turisztikai látványosság is, amelyről páratlan kilátás nyílik a Duna túlpartjára és Pest belvárosára.

Az 1986-os nyár másik nagy szenzációja Budapesten, a Queen koncertje volt 

 

Forrás: wikipedia, Fotó: unsplash

KAPCSOLÓDÓ

>> Éjszakai libegőzés bakonyi kilátással

>> Snowboard szlalom az eplényi síarénában