Mitől szólt ekkorát az INOTA Fesztivál?


2023.11.06 - Hegedüs Róbert
inota fesztivál

Az Inota Fesztivál a VEB 2023 EKF program célkitűzéseivel (rendhagyó terek kulturális-művészeti tartalommal való megtöltése, a szezonalitás csökkentése, a régióban gondolkodás) teljes összhangban valósulhatott meg. Nem titok: hatalmas sikere lett. A kreatív teamből Kálmán (mao) Mátyás médiaművészt és Kovács Andrea kurátort kérdeztük a színfalak mögötti munkáról és a lehetséges folytatásról.




Mikor kapcsolódtatok be az INOTA szervezésébe, és milyen funkciókat vittetek a lebonyolításban? 

Kálmán Mátyás (MAO): Engem Besnyő Dani rántott be a REOPENING programok szervezésébe (2022 nyarán), amivel párhuzamosan eldőlt az is, hogy megnyertük az EKF-támogatást a többnapos nagyfesztiválra 2023-ra: ebben vállaltuk Danival közösen a fényművészeti program kurátori feladatait. A főszervezői csapatba öten kerültünk be végül, mindannyian először kaptunk ekkora lehetőséget, ezért lényegében mindenki csinált mindent, hogy segítsük egymás munkáját a hónapokig tartó előkészületekben. Az áramkiépítéstől kezdve, a kemping kialakításán át a kreatív és operatív feladatok ellátásáig én is kivettem a részem, amiből csak tudtam.

Kovács Andrea (KA): Én onnan indítanék, hogy a meghívott tervezők és audiovizuális művészek esetében hosszú évek óta érlelődnek azok a minőségek, amelyek megmutatkoztak az INOTA programkínálatában, tehát nem a semmiből pattant ki ez a vízió. A fesztivál egyfajta szintézisét adta ezeknek a párhuzamosan futó installációs és előadói törekvéseknek, a gyártelep pedig látványos közeget teremtett az összehangolt megmutatkozásukhoz. A főszervezőket konnektoroknak aposztrofálnám, akik bekapcsolták ezt a programegyüttest. Én személyesen a programnyitó Power of Possibilities konferenciát készítettem elő és a kommunikációban segítettem. Fontosnak tartottam, hogy a különböző műfaji panelek között összefüggéseket lássanak meg a látogatók, szerintem ez a művészeti fesztiválok jövője.

 

Milyen elképzelésetek és elvárásotok volt a fesztivál lehetséges sikerével kapcsolatban és hogyan fogadtátok, hogy ekkorát szólt? 

MAO: Tavaly nyár óta nagyon sokat változott, illetve a csapaton belül is megoszlott, hogy ki mit vár a fesztiváltól. Ezt úgy képzeld el, hogy egy éven keresztül beszélgetünk valamiről, amiből szinte semmit nem tudunk megmutatni, a képzelőerőnkre van bízva, hogy milyen lesz a végeredmény. Ehhez képest minden elvárásunkat felülmúlta a fesztivál sikere, vagy úgy is mondhatnám: a legoptimistább forgatókönyv jött be. Elképesztően jó közönségünk volt.

KA: Nem túlzok, ha azt mondom, az elmúlt 8-10 év munkáját látom kicsúcsosodni ebben a fesztiválban (Andi a Let it Be! art agency alapítója). Az én személyes sikerélményem, hogy végre nem a keleti-európaiság határozta meg a színvonalat, azaz a minőség diadalmaskodott. Sokkal nagyobb volumenű esemény lett belőle, mint aminek indult, emiatt volt is bennem aggodalom, de a visszaigazolt eredmények ezt végül csitították. A pályázati vállalásokon túlmutató ambíciókkal dolgozott a főszervezői csapat. 

 

INOTA FESZTIVÁL FACEBOOK

 

Mire vagytok a legbüszkébbek és mit csinálnátok legközelebb másként? 

MAO: A nemzetközi művészeti szféra élvonalába tartozó tehetséges alkotók sorra fogadták el a meghívást a fesztiválon való jelenlétre és ami az igazi büszkeség, hogy egyöntetűen nagy elismeréssel voltak a helyszín és a vendéglátók iránt. A hihetetlen lelkesedésük ránk is átragadt. Egyszer sem éreztük, hogy a rossz értelemben vett rutin működtetné a munkánkat. Azonban pontosan emiatt voltak logisztikai és infrastrukturális fennakadások, amiket legközelebb már jobban tudnánk kezelni.

KA: A konferencia nemzetközileg is értelmezhető sikerére különösen büszke vagyok; jó érzéssel tölt el, hogy megfeleltünk az Európa Kulturális Fővárosa védjegynek is. De ha változtathatnék valamin, az ugyanúgy a konferenciát érintené: kiemelném a nulladik napos státuszából és a művészeti programokkal egybefolyó eseménysorozattá növelném. Mégpedig azért, hogy életben tartsam a lehetséges dialógusokat. Mit csináljak, ez az én mániám.

 

Végül is ti hogy éreztétek magatokat a fesztiválon?

MAO: A legtöbb performanszba belehallgattam, de legfeljebb néhány percig, mert utána rohannom kellett előkészítenem egy másik helyszínt. És még így is euforikusak voltak azok a pillanatok, amikor nézőként el-elcsentem magamnak. Imádtam látni, ahogy megtelnek a terek és jól érzik magukat az emberek. Az elmélyülésre nyilván nem volt időm, de nem is úgy készültem most.

KA: Én a külföldi EKF-vendégeket vittem körbe minden nap, ez önmagában nagyon klassz volt. Imádtam, hogy egy óriási networking eseménnyé nőtt a rendezvény. Amikor a magánidőmben fedeztem fel a fesztivált, Maohoz hasonlóan percekre át tudtam adni magam a pozitív csodálatnak, amikor egy lélegzetvételnyi időre kiléphettem a szervezői felelősségekből.

 

INOTA FESZTIVÁL FACEBOOK

 

Mit üzentek azoknak, akik azt mondogatják, hogy jövőre újra együtt? Min múlik ez egészen konkrétan? 

MAO: Első körben azon dolgoztunk, hogy elnyerjük a támogatók és a tulajdonosok bizalmát. Szerintem e téren jól teljesítettünk. Ugyanakkor arra nem maradt kapacitásunk, hogy előkészítsük a folytatást. Azt sejtjük, hogy ugyanilyen volumenben egy év múlva nem lesz fesztivál. Nem akarjuk aprópénzre váltani a hirtelen jött sikert, szeretnénk hűek maradni a szakmai mércénkhez. A rajongóknak azért azt üzenjük, hogy kövessék a social felületeinket!

KA: Részemről a szakmai építkezés folytatódik a fesztiváltól függetlenül is, de mindenképp a fesztivál eredményeire hivatkozva. Azt képzelem, az inotaság önmagában jó brand lesz. Akármit is rakunk össze jövőre, én mindenképp ott leszek.

 

Van olyan futó projektetek, amiben az INOTA szellemisége tovább él?

MAO: Nekünk ősszel sem állt meg a munka: szerződéseket és pályázati anyagokat véglegesítettünk, beszámolót írtunk, ilyenek. Szép csendben elkezdtük ám az egyeztetéseket a tulajdonosokkal és a fontosabb partnerekkel, csak erről tényleg korai lenne bármit is nyilvánosságra hozni. Emellett fényművészeti vonalon más eseményeket is készítünk elő.

KA: Újra azt emelném ki, hogy töretlenül az ismeretterjesztés formáit keresgélem, főleg az audiovizuális művészetek népszerűsítésére, azzal a nézőponttal, hogy bőven van terük a szórakoztatási funkciókon túl is. Célom, hogy a tudatos élményfogyasztás felé orientáljam a nézőket. Mao soraira reagálva pedig annyit fűznék hozzá, ahogyan elköszönni szoktam: LET IT BE :)

 

AZ INOTA FESZTIVÁLT AZÓTA KÉT KATEGÓRIÁBAN IS JELÖLTÉK AZ IDEI MUSIC HUNGARY-DÍJRA: VIZUÁL-DÍJRA A VIZUÁLIS KONCEPCIÓÉRT ÉS INNOVÁCIÓ-DÍJRA MAGÁÉRT AZ ÖTLETÉRT.