Fortepannal a Balaton körül


2022.05.16 - VO
Fortepannal a Balaton körül

Sokunk kedvenc archív fotógyűjteménye, a Fortepan több ezer Balatonon készült képet mutat meg az 1900-as évektől egészen ’89-ig. Ezt a szerteágazó kollekciót néztük végig Tamási Miklóssal, a gyűjtemény szerkesztőjével.




Bár kifejezetten balatoni képeket sosem gyűjtöttek a Fortepánnál, az évek során a címkék alapján összeállt egy történelmi, kultúrtörténeti és személyes emberi vonatkozásban is rengeteg kincset rejtő fotóalbum

Nők egy balatoni stégen, 1917. Leltári jelzet: MMKM.TFGY.2017-11-02. Forrás: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye

Miből lesz a Fortepan? 

A Fortepan anyaga Tamási Miklós és Szepesy Ákos saját gyűjtéséből, levéltárak, intézményi archívumok és nagyobb részt amatőr és hivatásos fotósok, családok adományaiból áll össze. Jellemzően negatívot, kisebb részben papírképeket kapnak. Több mint 10 éve léteznek, és ezalatt több százezres nagyságrendű, ingyen letölthető fotót tettek közzé. 

Tamási Miklós szkenneli be a javarét amatőr szerzőktől származó negatívokat, a papírképeket pedig önkéntesek. Amit érdekesnek találnak, feltöltik a honlapra, de a kép alatti feliratokat, hogy hol készült vagy mi látható rajta, a „Fortepan megfejtések” fórumozói és a Fortepan szerkesztői oldják meg.  Az 1900-as évek óta eltelt 122 évben bár sokat változott a Balaton, rengeteg partszakasz megváltozott és beépült, de ennek ellenére is több tucat települést sikerült azonosítaniuk a lelkes fotó-barátoknak. 

MÁV nevelőintézetek nyári gyermeküdültetése, Balatonberény, 1956. Forrás: Fortepan / Baráth Endre

A beküldött fotóknak kisebb része kerül fel a Fortepanra. Tegyük fel, hogy egy családi hagyaték kétezer fényképből áll, ebből jó esetben ötven, de inkább harminc látható a honlapon. Ennek több oka is van: részben a fotók minősége, részben pedig, hogy a klasszikus, tucat turistafotókat – ami a Balaton esetében egészen jelentős - próbálják kerülni a szerkesztők. „Az archívumunk annyiban különbözik egy levéltártól, hogy válogatunk. Próbálunk arra törekedni, hogy ne a darabszám legyen magas, hanem a fotók értéke.” – mondja Tamási Miklós.

A békebeli polgári értékrend lencséjén keresztül 

A háború előtt középosztálybeli hobbi volt a fényképezés. Aki fotózott, általában polgári közegben mozgott, ami át is jön a képeken: Budapest, Lillafüred és Balatonfüred sokszor feltűnik. A külvárosok, a szegénység vagy a tanyavilág sajnos alig van jelen a Fortepanban látható képeken” – jegyzi meg Tamási.


Régi temető utca 1., Siske-malom, Balatonfüred, 1927. Forrás: Fortepan / Sütő János


Emblematikus példának tekinthetjük a polgári miliő megjelenítésére Dr. Ember Károly orvos és szenvedélyes vitorlázó színes diáit a 30-as évek végétől az 50-es évek közepéig. Fotóin a nyári Balaton egy nagyon bennfentes arcát láthatjuk a siófoki MAC klubházban és a vitorlások fedélzetén. 

30-as túrajolle, 1939. Forrás: Fortepan / Ember Károly dr.

A MAC vitorláskikötője, Siófok, 1941. Forrás: Foretpan / Ember Károly dr.

50-es cirkáló kormányállása, 1941. Forrás: Fortepan / Ember Károly dr.

Repülőgépek és vonatok 

Érdekes módon két téma egyáltalán nem található meg az archívumunkban, pedig rendszeresen keresik. Az egyik a közös kelet- és nyugat német családi találkozókról készült fotók a Balatonnál, a másik pedig a siófoki diszkóélet, amiből szintén nincs a gyűjteményben.” - meséli a gyűjtő. Ami viszont van, rengeteg klasszikus balatoni életkép, tájképek és ezen felül néhány igazi kuriózum is. Ilyen a vasútépítés a Balaton északi partján, mely a Közlekedési Múzeum anyagában is megjelent. 

Az idegenforgalom fellendítésére a Balatoni Szövetség kezdeményezte az építkezést 1907-ben, és ugyanabban az évben meg is kezdték a munkálatokat. Ennek során például a jellegzetes löszfalak megindultak (1914. május 11-én), aminek megerősítéséről és a baleset utáni állapotokról is láthatunk egy sorozatot az archívumban. 
Új nyomvonal építése a települések között, az 1914. május 11-én történt földcsuszamlást és vasúti balesetet követően. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.6.21  Forrás: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye

Új nyomvonal építése a települések között, az 1914. május 11-én történt földcsuszamlást és vasúti balesetet követően. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.6.17  Forrás: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye

1923 és 1926 között Budapestről hidroplán járatok indultak Siófokra és a balatonfüredi Hidegfürdőhöz. Az Aeroexpress Rt. járatai a Szabadság híd Gellért téri hídfőjétől indultak és a gyorsvonati jegy kétszeresébe került az utazás. A társaság hamar tönkrement. Ezután hidroplán-oktatás zajlott a tónál a Balatoni Vízi Repülő Iskola (BAVI) keretein belül, a ’40-es évekig. 

Junkers A-50 Junior hidroplán kiképző repülőgép a Balatonon, Siófok, 1930. Forrás: Fortepan / Szent-Istvány Dezső


Hajók és a Balaton

A Fortepan balatoni gyűjteménye gazdag az olyan pillanatokat megörökítő felvételekben, amelyek elkészítése ma már egyáltalán nem lenne könnyű, ilyen például a jégvitorlázás, amit a Tamási a Balatonnal együttélés meghitt, archaikus formájának nevez. 

A befagyott Balaton a hajóállomásnál, Balatonfüred, 1956 Forrás: Fortepan / Kotnyek Antal

A befagyott Balaton a hajóállomásnál, háttérben a Tihanyi-félsziget, Balatonfüred, 1968. Fortepan / Magyar Rendőr 

A balatonfüredi hajógyárról is találhatunk jó néhány fotót az archívumban. A gyárat 1880-ban Grossling angol főkonzul közbenjárásával hozták létre. A hajógyártás mesterfogásait több neves angol hajóépítőtől sajátították el a hazai szakemberek. Itt készült el a tó – állítólag – legszebb hajója, a Schärenkreuzer 40-es típusú Glória. A társaság több viszontagságos év után a kilencvenes években megszűnt.  


Magyar Hajó- és Darugyár Balatonfüredi Gyáregysége, 1972. Forrás: Fortepan / Urbán Tamás
 
Építészet a Balaton körül 

Elképzelhetetlen a Balatonról beszélni turizmus, így szállodák és vendéglátás nélkül. Itt érdemes megemlíteni Bauer Sándor (1931-2009) fotóriporter nevét, aki az MTI tudósítójaként kedzte a pályáját. 1957-től a Vendéglátás című szakmai lap munkatársa volt, és ezalatt több alkalommal is fotózott moteleket, üdülőket, vendéglőket a Balatonnál is.  

Hotel Marina, terasz. Háttérben a kemping, a hajógyár és a Tihanyi félsziget, Balatonfüred, 1967. Forrás: Fortepan / Bauer Sándor
 

A szocialista éra, különösen a hatvanas évek törekvése volt a modern Balaton megteremtése, melyben helyett kapott több még ma is jellegzetes progresszív építészeti szimbólum. 
 


Rév, Szántód, 1969. Forrás: Fortepan / FŐFOTÓ

 

Nemzetközi Újságíró Szövetség Üdülője, Orion bár, Balatonszéplak, 1971. Forrás: Fortepan / Urbán Tamás

 A Balaton halai

A tihanyi Limnológiai Intézet kutatója, Dr. Tölg István számos fotót hagyott hátra az ötvenes és hatvanas évek balatoni haltenyésztéséről és halászatáról. A biológus fotóit lánya, Tölg Anna adományozta a Fortepannak. 


Balatoni halászok, 1958. Forrás: Fortepan / Tölg Anna


Balatoni halászok, 1959. Forrás: Fortepan / Tölg Anna

Halfeldolgozás. 1959. Forrás: Fortepan / Tölg Anna


Borítókép: Fövenyfürdő, Siófok, 1917. Forrás: Fortepan / Schoch Frigyes