Becsatolnád az övedet, kérlek?


2022.11.14 - Balatonica
Volvo biztonsági öv

Hány milliószor hangzott már el ez a mondat: hol mi kérleltünk másokat, hol minket kérleltek. A biztonsági öv használatát tudatosító nemzetközi napon elsoroljuk röviden, hogy mi mindent tudunk a biztonságos autós közlekedés mostanra alapvető tartozékáról.




Sajnálatos tény, hogy a közlekedési balesetben elhunytak közel fele nem csatolta be a biztonsági övét. Nézhetjük onnan is, hogy talán ennyivel több életet menthetünk meg a jövőben, ha nem unjuk el feltenni a címbeli kérdést. A járulékos pénzügyi károkról nem is beszélve.

Mennyire ismerjük a biztonsági öv használatának eredettörténetét?

A biztonsági övek a 19. század óta léteznek. A New York-i Edward J. Claghorn 1885-ben kapta meg az első szabadalmat a biztonsági övekre, habár az ő tervezését főképp turistáknak szánták. Az 1930-as évektől kezdve az orvosok azt javasolták, hogy szereljünk kétpontos (a csípőnknél kapcsolódó) övet a járművekbe, illetve hogy a gyártók tegyék ugyanezt a saját modelljeikben. A csípőövet a tömegközlekedésben, például a villamosokban is használták, megakadályozva, hogy az utasok kirepüljenek a helyükről baleset esetén.

Az első olyan gépkocsi, amely becsatolható övet kínált biztonsági opcióként az egyesült államokbeli Nash Motors gyártotta Nash Rambler márka volt 1950-ben, amikor is a biztonsági övek még újdonságnak számítottak. Annak ellenére, hogy egyre több bizonyíték lett arra vonatkozóan, hogy az öv viselése segített életeket menteni és csökkenteni a sérüléseket, a kritikusok továbbra is ellenálltak a használatuknak, azt állítva, hogy az övek hatástalanok, és beszoríthatják az utasokat, ha az autójuk kigyullad vagy vízbe merül. 1958-ban a svédországi Saab lett az első olyan járműgyártó, amely alapfelszereltségként szerelte fel a biztonsági öveket. Egy évvel később Nils Bohlin, a szintén svéd Volvo biztonsági főmérnöke szabadalmaztatta a hárompontos biztonsági övet, amely a válltól és a csípőtől indítva az egész testet védi ütközéskor. Ez a fejlesztés jelentős mértékben korrigálta a kezdetleges kétpontos biztonsági öv szabványt, amely néha valóban többet ártott, mint használt a balesetekben.

Miután Svédországban teljesen elterjedt a hárompontos biztonsági öv, a Volvo megnyitotta a szabadalmat, hogy más autógyártók is alkalmazhassák modelljeikben ezt az alapvető biztonsági funkciót. 1968-ra a biztonsági öv bekötése az Egyesült Államokban gyártott összes járműben alapkövetelmény volt, a magyar KRESZ 1974 januárjától tette kötelezővé. Napjainkban a biztonsági övek nélkülözhetetlen biztonsági mechanizmusok az autókban, életek ezreit és több száz milliós összegű orvosi költséget takarítanak meg.

Rövid oktatóvideó érzékelteti működésük lényegét:

 

Forrás: ThoughtCo / TheZebra, Fotó: Unsplash

KAPCSOLÓDÓ

>> TRAGIKUS HAJÓTÖRÉS HOZOTT ZENEI FELLENDÜLÉST

>> BARNA ZAJT HALLGAT A FÉL VILÁG, HALLGASSUNK BELE MI IS!