Mi folyik a Sió-csatornán?


2022.04.26 - Szalontai


Az utóbbi hetekben több hír is megjelent arról, hogy a Balaton vízszintjében tapasztalt drasztikus csökkenés kihatással lehet a hajózásra és akár a víz minőségére is. A jelenlegi 103 cm-es szint messze elmarad a korábban megszokottól. Mindeközben javában zajlik a Balaton levezető rendszerének korszerűsítése, és ennek apropóján utánajártunk, hogy a fejlesztés milyen hatással lesz a hajózásra a Sió-csatornán.




Minden a terv szerint

A korszerűsítést célzó projekt részeként átépítik a siófoki vízszintszabályozó zsilipet és a hajózsilipet, fejlesztik a balatonkiliti mederduzzasztót, valamint megújítják a Sió-csatornát. A csatorna hajózási feltételeit a jelentős mennyiségű torlasz és zátony eltávolításával, valamint a hajózást közvetlen és közvetett módon akadályozó vagy nehezítő morfológiai viszonyok rendezésével javítják. A Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (KDTVIZIG) a balatonica.hu megkeresésére arról tájékoztatott, hogy a főbb projektelemek építése jelenleg ütemterv szerint halad, és nem látszik olyan körülmény, ami a fizikai befejezés jövő augusztusi határidejét veszélyeztetné. 


 Az új zsilip látványterve. Forrás: TÉRHÁLÓZAT

A földművek rekonstrukciójával összhangban a hajózási jelzések is megújulnak, mindamellett, hogy az újonnan megépülő nagy műtárgyak üzembiztonsága is jelentősen javítja a hajózás feltételeit. A KDTVIZIG hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a kiviteli munkálatok hatására nem változik majd a Sió-csatorna hajózható szakaszának IV. víziút osztályú besorolása, ez nem is célja a beruházásnak. 

A tervek szerint az új zsilip a kialakításával, éjszakai megvilágításával önmagában turisztikai látványosság lesz. A zsilip tetején megszűnik a kapu, a porta, és szabad bejárás lesz a belső „sziget” területére is, ahol majd szintén látványosságok fogadják a sétálni, nézelődni vágyókat.

 Az új zsilip látványterve. Forrás: TÉRHÁLÓZAT

Alacsony vízszintnél hajózási zárlat 

A Sió-csatorna jelentős, 98 kilométer hosszú szakaszán a hajózás korlátozott, a hajózás feltételeit a Hajózási Szabályzat és a Hajósoknak Szóló Hirdetmények (HSZH) határozzák meg. Jelenleg annak érdekében, hogy a kivitelezési munkákat száraz mederben valósíthassák meg, a Keselyűsi Torkolat-műtől a Siófoki Vízlépcsőig teljes hajózási zárlat van. Ahhoz, hogy ismét hajózható legyen nagyhajóval ez a szakasz, olyan balatoni vízszint szükséges, amely mellett a vízeresztés során hajózási lehetőséget is biztosító úgynevezett hajózási programot lehet hirdetni. A  Balatonhoz közeli szakaszokban a nagyobb vízeresztés mélyebb hajózó vizet eredményez, a Dunához közeli szakaszokon az ott lévő alacsony hidak miatt pedig mérsékeltebb vízeresztés szükséges - olvasható a Sió-csatorna honlapján.  

A vízeresztés kezdetekor első lépésben pár napig kis vízmennyiséget eresztenek a mederbe, ekkor a töltések földje szép lassan feltelítődik vízzel, átnedvesedik, stabilizálódik a szerkezete. Ezt a vízmennyiséget folyamatosan növelik, így érhető el megfelelően a hajózási vízszint. Ha hirtelen indulna nagy mértékű vízeresztés, akkor a csatorna kiszáradt medre nem bírná el a víz nyomását, sok helyen átszakadhatna és kimosódhatna a töltés. 
A folyamat előtt általában ún. átmosást is alkalmaznak a szakemberek, mely során az uszadékokat és egyéb mederben lévő szennyeződéseket a víz kimossa. A vízeresztést egy apasztási folyamat zárja, melynek lényege, hogy lassan és fokozatosan csökkentik az eresztés mértékét, így fokozatosan szárad ki a töltések földszerkezete. Ha a víz hirtelen eltűnne a csatornából, akkor a partfalakon a nyomás megszűnne, az átázott töltések földrétegei megcsúsznának és beomlana a partfal.  

Nagy esemény

A hajózási program nagy eseménynek számít a Sió-csatornán, a 2000-es években előfordult olyan periódus is, hogy öt és fél évig nem került sor vízeresztésre, a zsilip zárva volt.

Azonban volt olyan időszak, amikor a megnövekedett csapadékmennyiség tette igazán emlékezetessé a vízeresztést. 2014-ben a nyár végi és őszi csapadékok rendkívüli mértékben meghaladták az átlagosnak nevezhető értékeket, augusztusban és szeptemberben a sokéves átlag több mint kétszerese hullott a Balaton vízgyűjtőjére, és októberben is meghaladta a sokéves átlag másfélszeresét. Átlagos évben ez az az időszak, amikor a Balaton vízszintje a nyári párolgásnak köszönhetően az éves minimum közelében van, azonban ebben az évben a magas vízszint miatt szeptember 3-án meg kellett kezdeni a vízeresztést. Szeptember harmadik hetében már másodpercenként 50 köbméter értékkel zajlott a vízeresztés, azonban a Balaton átlag vízszintje így is 15 centimétert emelkedett és elérte a 135 centimétert. A csapadék hatására nemcsak a tó vízszintje emelkedett meg, hanem egyúttal nagytömegű árvizek indultak el a többi vízfolyáson, többek között a Zalán és a Kaposon is. A Balatonból leengedett víztömeg óhatatlanul összetalálkozott a Kapos árhullámával, így másodfokú vízszintek jöttek létre a Sió-csatorna alsó szakaszán.

Októberben újabb rendkívüli csapadékesemény történt a vízgyűjtőn, így a Sió-csatornán folyamatban levő Balatoni vízeresztés és az újabb Kapos árhullám találkozásakor a Sió-csatorna alsó szakaszán a szeptemberinél is magasabb vízszintek jöttek létre. A teljes vízeresztés végül 2014. szeptember 3-tól 2015. április 18-ig tartott, és 750 millió köbméter víz került levezetésre, ami 1,25 méter vízoszlopnak felel meg a Balatonban.

Legutóbb vízeresztésre tavaly júliusban került sor. A nyolc napos vízeresztéshez akkor a Sió-csatornán hidrológiai hossz-szelvény felmérés is társult. 

Vízrajzi mérések a Sió-csatornán. Forrás: DDVIZIG

Idén nem tervez a térség vízügyi igazgatósága árapasztó vízeresztést, azonban az építés alatt álló nagy műtárgyak üzempróbája során várható úgynevezett vizes próbák bonyolítása, ami szükségszerű vízeresztéssel jár. A szakemberek ennek során győződhetnek meg arról, hogy a létesítmények üzemszerű állapotukban is kellő biztonsággal működnek. Hajózási program meghirdetése ugyanakkor ez esetben sem várható a hajózási zárlat miatt. 

A fejlesztések hatását illetően a vízügyi igazgatóság kiemelte, hogy az nem feltétlenül fog megjelenni a vízeresztések statisztikai adataiban, tehát a fejlesztésekből nem következik egyenesen, hogy megszaporodna a vízeresztések, hajózási programok száma. A Balaton vízszintjének üzemi szinten tartása átlagos időjárási körülmények között megoldható hosszabb ideig tartó alacsonyabb vízhozamú vízeresztéssel, amely nem okoz károkat elöntéseket a Sió-csatorna közelében. Ezek a típusú vízeresztések továbbra is hasonlóan fognak zajlani, mint a korábbiak. A fejlesztés jelentősége a hirtelen érkező nagycsapadékok, ciklonok hatására kialakuló magas vízszintek, árhullámok esetén mutatkozik majd meg, mivel a Balatonba érkező felesleges vízmennyiséget nagyobb kapacitással, rövidebb idő alatt lehet majd levezetni, így mérsékelve a többlet víz okozta károkat. 

Szalontai

Borítókép: Helényi Tamás/siofok.hu