Hivatalosan is elkezdődött a szüret – Kirándulj festői szőlőtőkék között!

2022.08.26 - Balatonica

Ha augusztus vége, akkor indul a szüret, ha pedig szüret, akkor jöhet a balatoni szőlő minden mennyiségben! A Balaton körül számtalan kápolna, tanösvény és túraútvonal halad át a legszebb szőlőkkel tarkított vidékeken, íme néhány ezek közül.

Hamvas Béla nyomában – A berényi szőlőhegy
Hamvas Béla A bor filozófiája című művét a berényi szőlőhegy tőkéinek árnyékában írta, ahonnan rálátott az északi part tanúhegyeire és ahol nem is egy szüreti időszakot követhetett végig. Ma a szőlőhegyen Hamvas Béla tanösvény őrzi az író emlékét, amin végighaladva egészen Balatonkeresztúrig érhetünk el, miközben megcsodálhatjuk a tóra és az északi partra nyíló panorámát, a roskadozó szőlőtőkéket és a többszáz éves présházakat.

Ahol lépten nyomon szőlőbe botlunk – A balatonlellei Kishegy
A lellei Kishegyen bármerre is fordulunk, szőlőbe botlunk. Itt készülnek a környék legkiválóbb borai, dominánsan kékszőlőből. Ha erre járunk, érdemes felgyalogolnunk a 18. században épült Majthényi Présházhoz és a vele szomszédos Szent Donát kápolnához – Szent Donátot egyébként a szőlősgazdák és a borvidékek szentjeként tartják számon -, mivel innen nemcsak a végeláthatatlan hosszúságú szőlőbirtokokat láthatjuk be, de elénk tárul a Badacsony és az északi part hegyes-völgyes sziluettje is. Napfelkeltekor és naplementekor a fények és a táj játékával itt igazi csoda történik.

Fölöttünk a bazaltorgonák, alattunk a szőlő – Szent György-hegy
A Szent György-hegyi Lengyel-kápolnánál megállva és a mellette található, felfelé tartó úton elindulva elég csak néhány métert sétálnunk és máris lélegzetelállító látványban lehet részünk. Fölöttünk a több színben pompázó erdő és a bazaltorgonák, alattunk a jellegzetes, 17-18. században épült présházak és a szeptemberben még zöldben, október-novemberben már narancssárgában pompázó szőlők, na meg a kápolna, a Balaton és Szigliget. Napos délutánokon és naplementekor érdemes feljönni ide és elmerülni a meleg fényekben és a kilátásban.

A megunhatatlan Badacsony
Ha egy mondatban szerepel a szőlő, a bor, a Balaton és a kirándulás szó, valószínűleg az elsők között jut eszünkbe a Badacsony, hiszen a hegyen lépten-nyomon szőlőt találunk. Ha a szőlőben és a kilátásban is gyönyörködnél, és nem utolsó sorban meg is örökítenéd a látványt, érdemes a Kisfaludy-ház felé haladó Kisfaludy utcán felsétálni és befordulni jobbra a Radnóti Miklós utcán a Badacsonyi Szépkilátó Borozóhoz. Itt a lábunk alatt hever több tucat sornyi szőlő, amit akár be is járhatunk, előttünk pedig nincs más, mint a csillogó Balaton.