Első szezonos vitorlázó vagy? Ezeket az információkat tudnod kell!


2022.03.29 - Czvitkovits Judit


Aki egyszer megtapasztalta, tudja, a vitorlázás élménye, a szabadság, az adrenalin, a lélegzetelállító látvány, a kreatív kihívások és a természet közelsége hamar rabul ejt. Nem csoda, hogy évről-évre egyre többen gondolják úgy, hogy komolyabban is elköteleződnének a hajózás iránt. Aki most ismerkedik ezzel a különleges hobbival, annak Nánási Krisztina, a Nánási Sailing Vitorlásiskola oktatójának tanácsai nemcsak hasznosak lesznek, de kifizetődők is.




1. A hajó felkészítése: A hajótest alját minden szezon előtt érdemes jó minőségű algagátlóval lefesteni. Erre azért van szükség, mert a hajón megtelepedő algában megül a víz, az télen, miután kiemeltük a hajót, megfagy, és mikrorepedéseket okoz. Csak idő kérdése, hogy ezeken keresztül mikor kezd el a hajóba beszivárogni a víz. A kialakult repedéseket megjavítani sokkal bonyolultabb procedúra, mint minden szezon elején egyszer lekenni a hajó alját. 

2. A veretek ellenőrzése: Többek között az árbóc és az acélkötelek rögzítésére szolgáló vereteket szezon előtt ellenőrzi kell. Sajnos, mivel spórolás céljából sokan sima csavarral rögzítik ezeket, hamar berozsdásodnak, funkciójukat ellátni nem tudják. Elég egy nagyobb szél, hogy egy ilyen veret elpattanjon, az árbóc pedig kidőljön. Fontos, hogy saválló, rozsdamentes vereteket használjunk, azokkal garantált, hogy soha nem lesz probléma. 

3. A rögzítések szigetelése: Nemcsak a hajótest alján kialakuló mikrorepedések, de a rögzítések elégtelen szigetelése is szivárgáshoz vezethet: a hajótest anyaga megpuhul, aminek következtében a veret nem eltörik, hanem kitépődik. 

4. Sodronyok átvizsgálása: Szezon elején az árbócot tartó acélsodronyokat is ellenőrizni kell. Ha valahol megpattant, kirojtosodott, cserélni kell, az ugyanis nemcsak sérüléseket okozhat, de a vitorlát is kiszakíthatja. A sodronyokat nemcsak szezon előtt, de egy baleset után is meg kell vizsgálni. 

5. A kötelek ellenőrzése: A vitorla felhúzásához, állításához használt klasszikus schott kötelek gyakran megnyúlnak, rojtosodnak, egy nagyobb szélben pedig könnyen elszakadhatnak. Ezeket a köteleket is rendszeresen ellenőrizni, szükséges esetben cserélni kell. Különösen az árbóckötél esetében fontos, hogy ezt szezon előtt megtegyük, ha ugyanis a szezon közepén észleljük a bajt, a kötél cseréje meglehetősen körülményes lesz, hiszen ahhoz az árbócot is le kell venni.

6. A vitorla állapota: Aki a szezon végén elmulasztotta megvizsgálni a vitorlát, szezon előtt mindenképp pótolja. Fontos, hogy a vitorla ne legyen penészes, a gombás anyag ugyanis hamarabb szétszakadhat, de a kisebb lyukak, szakadások is balesethez vezethetnek. Az apró hibákat javító ragasztóval mi magunk is orvosolhatjuk, nagyobb szakadás esetén azonban forduljunk vitorlafoltozóhoz. Utóbbit érdemes a szezon előtt felkeresni, a szezon közepén nem biztos, hogy találunk olyan szakembert, aki gyorsan rendelkezésre áll. 

7. Kötelező felszerelések: Az úgynevezett ötös számú felszerelési jegyzék tartalmazza a kishajó kötelező felszerelését, amit nemcsak biztonsági okokból érdemes betartani, hanem a rendőrségi ellenőrzések miatt is. A jegyzék legfontosabb tételei a mentőmellény, a mentőpatkó és a tűzoltókészülék . Utóbbinál a lejárati dátumot érdemes megvizsgálni, a készülékeket évente, kétévente ugyanis hitelesíttetni kell. Ezt a hivatalos szervek pár ezer forintért végzik el. Új készüléket is vásárolhatunk, aminek ára ugyancsak pár ezer forintra rúg - szemben a büntetéssel, ami ennek többszöröse. 

8. Hitelesített mentőmellény: Rendőrségi bírságot von maga után az is, ha a hajón nem szabvány mentőmellényt használunk, ahogy az sem mindegy, hogy a hajón hány mentőmellény van. Míg a régi szabályozás értelmében a hajón annyi mentőmellénynek kell lennie ahány fős a hajó, mára módosították az előírásokat, és elég annyi mentőmellény, ahányan a hajón tartózkodnak. Ez a szabálymódosítás azért nem szerencsés, mert ha útközben balesetet észlelünk, nem tudunk mentőmellénnyel segíteni. Aki teheti, tartson a hajón több mellényt!

9. Mentőpatkó: Fontos, hogy mindig legyen kéznél mentőpatkó, amit felúszó kötéllel rögzítsünk! Erre a kötéltípusra azért van szükség, hogy a vízbe esett megláthassa, elérhesse, abba bele tudjon kapaszkodni. A mentőpatkót olyan helyre kell tenni, például a korlátra rögzíteni, hogy azt vészhelyzet esetén egyből bevethessük. 

10. Felúszó kötél: Ezzel a kötéllel érdemes a hajókat kikötni, az ugyanis vízbeesés után nem tud a hajócsavarra feltekeredni. Ez a típusú kötél bár drágább, kezdő hajósnak megéri.

11. Megfelelő horgonykötél: A horgonykötél esetében különösen fontos a kötél hosszúsága: vitorlázás előtt mindig járjunk utána, hogy milyen mélységű vízen fogunk hajózni. A horgonykötél hossza a víz mélységének háromszorosa-négyszerese legyen! Tízméteres vízben egy tizenkét méteres kötél nem fog megtartani.

12. A horgony használatának ismerete: Nagyon sok baleset megelőzhető lenne, ha az emberek tudnák, hogyan kell a horgonyt használni - egyáltalán, azt hol keressék. Aki első szezonos vitorlás, netán új hajót bérel, nézze meg, hol találja a horgonyt, hogy ne akkor kelljen keresgélni, amikor baj van. Nagyon fontos, hogy a horgony a horgonykötéllel össze legyen kötve, rögzítve legyen a hajótesthez is, és ki legyen tisztázva. Mivel pánikhelyzetben ezt sokan elmulasztják, például megesik, hogy kötél nélkül hajítják el a horgonyt, érdemes egyszer-kétszer kipróbálni, hogyan működik az.

13. HSZH: Szezon előtt a Hajósoknak Szóló Hirdetményt is fontos átolvasni, ez informál ugyanis azokról a fontos változásokról, amikről felelős hajósként tudnunk kell. Előfordulhat például, hogy a vízbe köveket szállítottak, és ahol korábban 2 méteres volt a víz, ott most 60 cm, ahol a hajó könnyen fennakadhat. 

14. Okmányok: A kötelező felszerelés mellett az okmányokat is ellenőrizni kell, melyek típusa a hajó típusától függ. 7 méter hajóhossz vagy 10 négyzetméter vitorlafelület alatti vitorlás csónak vezetéséhez például nem szükséges vezetői engedély.

15. A viharjelző rendszer ismerete: A viharjelzőnek három fokozat van. Alapfokon nem villog, szabadon lehet hajózni. Első fokon percenként 45-öt villan, ami erős szelet, vagy annak közeledtét jelzi, de vihartól tartani nem kell. Másodfokon már 90-et villog percenként, ilyenkor kishajókkal még ki lehet menni a vízre, de vitorlás csónakkal már nem. Aki nem tapasztalt vitorlázó, húzódjon ki a partra! Fontos tisztában lenni azzal, hogy a Balatonon nagyon gyorsan kialakulhatnak viharok, a viharjelzést akkor is érdemes komolyan venni, ha épp verőfényes napsütés van, az ítéletidő ugyanis percek alatt kialakulhat. 

16. A közlekedési szabályok ismerete: A közlekedési szabályokat a Hajózási Szabályzat részletezi, de amit minimum tudni kell, hogy két hajó találkozásakor annak van elsőbbsége, aki jobbról kapja a szelet. Amennyiben olyan helyzet merül fel, hogy mindkét hajó jobb oldalát fújja a szél, úgy annak van elsőbbsége, aki a széltől távolabb van. 

+ 1 Zéró tolerancia! Hiába van meleg, és adja magát a hangulat, meg amúgy is csak egy fröccsről van csak szó, a hajót nem vezetheti senki alkoholos befolyásoltsággal. Nem csak, azért, mert büntetnek érte, de sok baleset megelőzhető lenne, ha mindenki betartaná ezt a szabályt. Mint minden közlekedési eszköz esetében, a vitorlásra is igaz, hogy bármikor történhet valami váratlan, amikor rendkívül fontos, hogy gyorsan, jó döntést hozzunk. Tehát ne igyunk, ha vezetünk, és vegyünk fel mentőmellényt! 

Czvitkovits Judit